Rundvandring på museet

Nu kan du besöka Industriminnesföreningens museum hemifrån. På den film du kan se genom att klicka här (eller på bilden) visar föreningens vice ordförande Owe Hedin visar runt och berättar och berättar om den industri som en gång fanns i Uppsala och som åtminstone till en del finns kvar. Filmen ca 45 min lång och är från våren 2020 . Den är producerad av Saman Hoseini.

Ett hörn av utställningen

Inför museinatten i juni 2020 gjordes också en förkortad version av filmen på ca 10 min. Den kan fungera som ett smakprov och nås genom att klicka r (eller på bilden).

Andra filmer

Anders Leidstedt

Under åren kring 1990 gjorde lokalhistorikern Anders Leidstedt 6 korta filmer med Uppsalaanknytning. De gjordes i visst samarbete med TV Uppsala, som också visat dem och de finns idag tillgängliga på Uppsala Stadsarkiv.

Vi är glada att här på hemsidan kunna visa filmen om Gamla Petterslund – ”Dom var rädda för oss” eller och hans film Öster om ån

Föredrag

Gå till sidan med lördagsföredrag genom att klicka här.

Nymans

Vill du se en film som visar hur man tillverkade cyklar på Nymans år 1927 så ska du klicka här eller på bilden till höger.