I över 160 år var Almqvist & Wiksell Tryckeri AB ett av Sveriges ledande grafiska företag med som mest över 600 anställda. Företaget grundades 1882, då fil. kand. Robert Almqvist och bokhandelsmedhjälparen Julius Wiksell köpte ett befintligt äldre tryckeri. Under åren 1892 -1974 låg företaget i kvarteret Kaniken vid Västra Ågatan. Byggnaden med den ståtliga nationalromantiska tegelfasaden är från 1914 och utgör fortfarande ett markant inslag i stadsbilden.
foto: G Sundgren. UM
Wahlström & Låstboms boktryckeri
Tryckeriet grundades 1839 av filosofie magistern Jonas Wahlström , hans syssling studeranden August Theodor Låstbom (1815-1855) . och den erfarne konstförvanten (dvs typografen) Carl Eric Lundblad med 20 års erfarenhet från det Akademiska Boktryckeriet. Låstbom kom till universitetet år 1836, men lämnade det efter några månader för att bli informator i Enköping. Han avlade aldrig någon examen, men blev trots detta e o amanuens på universitetsbiblioteket år 1841. Även Wahlström blev amanuens vid biblioteket, först som e o 1840 och som förste amanuens 1847. Men 1850 lämnade han sin befattning och flyttade till Stockholm och ägnade sig framförallt åt politiskt skriftställeri, bl a i Aftonbladet där han var delägareEsaias Edquist (1822-1893)
Någon gång runt årsskiftet 1858/59, eller möjligen redan något år tidigare, köpte fil dr Esaias Edquist, tryckeriet. Edquist var då redaktör och utgivare för tidningen Upsala-Posten. Dessutom var han bokförläggare. De två tidningarna Upsala-Posten och Upsala, tidning för politik och ekonomi existerade parallellt, med gott anseende och många prenumeranter. Läsekretsen fanns såväl i staden som på omgivande landsbygd. Tidningen Upsala-Posten hade spridning bland akademiker och tidningen Upsala inom borgerskapet. Edquist var en känd Uppsalaprofil med flera affärsintressen. Han var en av Gahns kompanjoner vid starten år 1867 av dennes Upsala Tekno-Kemiska fabrik . Han medverkade vid grundandet av Gahns Aseptin Amykos AB i Uppsala några år senare och ingick sedan i bolagets styrelse. Han kom också att spela en viss roll för starten av Uppsala Ekeby och drev omfattande bygg- och fastighetsaffärer. Han var också djupt engagerad i den unga studentkåren och var dess ordförande under två perioder. En tid räknades han som en av stadens förmögnaste. men fick senare stora ekonomiska bekymmer.Almqvist & Wiksell
Filosofie kandidaten Robert Almqvist och bokhandelsmedhjälparen Julius Wiksell köpte år 1882 det befintliga äldre tryckeriet och förlagsverksamheten.Rekonstruktion
Bolaget rekonstruerades följande år under namnet Almqvist & Wiksells tryckeriaktiebolag. En inbjudan till bildande av ett nytt aktiebolag gjordes 1888. I dokumentet för bolagsbildningen, undertecknat av f.d. häradshövdingen L. E. Westblad, universitetsbibliotekarien Claes Annerstedt och akademidocenten Hugo Blomberg, sedermera aktiebolagets styrelsordförande, fanns vissa villkor. Man stipulerade särskilt att Almqvist & Wiksell Boktryckeri-Aktiebolag endast skulle ägna sig åt tryckeriverksamhet, inte förlagsverksamhet. Robert Almqvists mor Eugénie blev den största aktieägaren med ca en tredjedel av rösterna och den Almqvistska familjegrupperingen hade sammanlagt 4/5 av alla tecknade aktier. Det nya bolaget övertog det gamla tryckeriet med inventarier för 52000 kr. Julius Wiksell anställdes som tryckeriföreståndare, trots den misstro som fanns mot honom från familjen, företrädd av Roberts bror Sven. Tryckeriet nu hade nu ett trettiotal anställda. År 1892 löpte hyresavtalet med Värmlands nation ut. Diverse förhandlingar slutade med att tryckeriet hyrde den s k Kraemerska gården i kvarteret Kaniken vid Västra Ågatan av grosshandlaren och bagaren Carl Åberg och dit flyttade verksamheten.Almanacksarrendet
År 1904 hände något som gav företaget Almqvist & Wiksells ett stort och viktigt uppsving och som var avgörande betydelse för framtiden. Firman hade nu visserligen redan blivit det största av Uppsalatryckerierna, men var fortfarande ett litet företag och egentligen inte redo att ta på sig ett så stort uppdrag som nu var fråga om. Kungliga Vetenskapsakademien hade sedan 1747 enligt kungligt privilegium haft ensamrätten att ge ut almanackor. Detta gav en säker inkomst som användes till akademiens publikationer, bibliotek och institutioner. Med tiden ville Akademien, mot ersättning, arrendera ut tryckningen m.m. av almanackan, rimligtvis för att slippa från ansvaret för produktion och distribution. Norstedt & Söner hade innehaft arrendet ända sedan 1824. Almanacksarrendet löpte i 10-årsperioder och länge förnyades avtalet med Norstedts mer eller mindre automatiskt. Men inför förnyandet år 1906 uppstod en diskussion och frågan om att begära anbud från andra håll blev aktuell. I november 1903 fick tryckeriet en förfrågan från ett konsortium om man ville ge ett anbud på rätten att trycka almanackor och andra trycksaker för Kungliga Vetenskapsakademiens räkning. Det så kallade konsortiet bestod av endast två personer – professor Gösta Mittag-Leffler i Stockholm och den unge bankiren Gunnar Jonson. Detta var en stor fråga. Om Almqvist & Wiksells skulle få arrendet så skulle omsättningen och antalet anställda mångdubblas. Det skulle också förutsätta nya lokaler och stora maskininvesteringar. Efter en febril ansträngning med planering av byggande och maskinanskaffning fick tryckeriet fram ett anbud som lämnades till akademin via konsortiet som så småningom antogs. Mer om detta nedan.Hur kunde detta ske?
Stockholmsprofessorn Mittag-Leffler var en nyckelperson. Han satt i Vetenskapsakademien och hade förmodligen insett hur lönsamma de gamla avtalen varit för Norstedts. Sannolikt dök då idén upp att liera sig med ett lämpligt tryckeri, tillhandahålla kapital och ta över arrendet. Varför föll då hans val på Almqvist & Wiksells? Kanske därför att företaget skaffat sig gott rykte i vetenskapliga kretsar. Eller var Annerstedt, medlem både av Akademien och av tryckeriets styrelse, en förmedlande länk? Mittag-Leffler lierade sig med den 30-årige bankmannen Gunnar Jonson och drog också in den förmögne Isak Hirsch i planen. Från det att idén dök upp var det bara några veckor innan anbudet skulle lämnas till Akademien. Först måste konsortiet komma överens med tryckeriet. Den överenskommelse som träffades innebar att konsortiet skulle finansiera investeringar i verksamheten för upp med 120 000 kr. Bolaget skulle trycka almanackor mm. Överskottet, sedan konsortiet betalt för tryckning och distribution samt ersättningen till Akademien, skulle tillfalla konsortiet. Akademien fick tre anbud och fann att Almqvist & Wiksells var det förmånligaste. Efter ett antal turer beslöt akademin begära in nya anbud och fick denna gång fyra höjda bud. När Akademien den 9 mars fattade sitt slutliga beslut segrade Almqvist & Wiksells bud med 24 röster mot 21. Mittag-Leffler fanns med i bakgrunden hela tiden, men hans medverkan redovisades inte. I sin dagbok skriver han: ”Jag segrade.” Striden och tidningsskriverierna fortsatte dock men beslutet stod kvar och almanacksprivilegiet kom att gälla fram till år 1972. När det hela var klart började Mittag-Leffler och hans vänner köpa aktier i Almqvist & Wiksell och snart förfogade de över aktiemajoriteten i bolaget, i det bolag som Mittag-Leffler sedan omnämnde som ”mitt tryckeri”Vem var Gösta Mittag-Leffler
Almanackor
Den första årgången av almanackor från Almqvist & Wiksell kom ut år 1906. Almanackor av många skilda slag blev sedan en mycket viktig produkt vid sidan av läroböcker och vetenskaplig litteratur. En annan av firmans specialiteter var tryckning av akademiska avhandlingar och från 1907 anförtroddes Almqvist & Wiksell tryckningen av Uppsala universitets officiella tryck. I den övriga tryckproduktionen märktes ett antal skriftserier och internationella vetenskapliga tidskrifter varav vissa fanns med redan från de allra första åren. Almqvist & Wiksell hade nu blivit det allra största av stadens tryckerier och var en av stadens viktigaste industrier vid sidan av kvarnarna, Gahns och tegelbruken.Almtuna
Under år 1907 började företaget överväga att bygga bostäder där åtminstone en del av personalen skulle kunna bo. Man lyckades köpa en bit mark som låg ett gott stycke öster om staden, utanför det stadsplanelagda området. När man sedan skulle skaffa lagfart krävdes ett namn på tomtmarken och då tyckte någon att man kunde utnyttja en bit av företagets namn och kastade fram namnet Almtuna. Och så fick det bli. Här byggdes sedan fem bostadshus och ett s k ungkarlshotell vid Liljegatan. Men området blev aldrig populärt, det ansågs ligga för långt utanför staden. Den outnyttjade tomtmarken och bostäderna såldes, de sista år 1936. Namnet Almtuna kom att leva kvar som beteckning för stadsdelen, tills det tyvärr trängdes ut av ordet FålhagenNy kris
Företaget omsättning och vinst mångdubblades år 1905 och antalet anställda ökade i ett slag från ca 40 till drygt 100. De goda åren bestod en tid, men år 1908 hamnade man i en kris. Orsaken var dels den sociala situationen och storstrejken, dels ett antal förlustbringande projekt som företaget engagerat sig i. För detta och en del ekonomiska oklarheter fick Oldenburg, som nu var vd, skulden. Mittag-Leffler ingrep med kraft och drev igenom att majoren och friherren Gustaf de Geerskulle efterträda Oldenburg, trots att han saknade erfarenhet från branschen. Till sin närmaste man utsåg De Geer den endast 25-årige Carl Z Haeggström. Denne hade en bakgrund i familjeföretaget Haeggströms Boktryckeri & Bokförlags AB i Stockholm.Epoken Haeggström – sextio framgångsrika år
Under Haeggströms ledning expanderade tryckeriverksamheten betydligt och Edvard Berlings Boktryckeri förvärvades. Nybergs Bokbinderi som redan tidigare haft sin verksamhet i lokalerna blev nu en del företaget. Almqvist & Wiksell köpte också Ljunggrens Litografiska Anstalt och det Haeggströmska gamla familjeföretaget. Företaget moderniserades och ny teknik infördes fortlöpande. Fabriken på vid Fyrisån byggdes ut i omgångar. Större tillskott av lokaler kom till stånd 1914, 1939 och 1953. Antalet anställda i Uppsala ökade successivt och uppgick 1920- och 1930-talen till ett par hundra. År 1923 tog företaget upp förlagsverksamhet igen och inledde med att bilda dotterbolaget Almqvist & Wiksell Förlag AB. Sedan förvärvades Hugo Gebers Förlag år 1928. År 1923 efterträddes de Geer av Haeggström som verkställande direktör. Företaget var ett av de ledande inom branschen med gott anseende för kvalitet och effektiv produktion. Läroboksutgivningen blev alltmer omfattande och det, samt utgivningen av uppslagsboken Focus, ledde till ett utökat arbete för tryckeriet. Tryckningen av vetenskapliga arbeten, ofta på främmande språk, fortsatte att ha en central plats i produktionen liksom almanackorna.Förändringar
När almanacksprivilegiet upphävdes 1972 försvann en viktig inkomstkälla. En annan stor förändring var Esselte år 1973 tog över hela AWE-koncernen, inklusive tryckeriet i Uppsala med dess ca 600 anställda.Vägen utför
I Esseltekoncernen ingick fler tryckerier vid sidan av AWE. Lönsamheten försämrades och Esselte beslöt kring år 1990 att avveckla all sin tryckeriverksamhet och koncentrera sig på annat. Som ett led i denna avveckling sålde Esselte uppsalatryckeriet i januari 1992 för 1 krona till AB Orcon i Halmstad. I mars samma år sades 160 av de anställda upp, Redan i november hamnade Orcon på obestånd och tryckeriet övertogs, efter en listig manöver, av det nybildade företaget AWT Tryckeri AB i Uppsala, ägt av Kaj Bornebusch. Svårigheterna och personalminskningarna fortsatte dock. Hösten 1995 sålde Bornebusch företaget till Karl Stockman AB, lett och hälftenägt av den från SAS kände Jan Carlzon. I juli 2000 gick det inte längre och tryckeriet, som nu ingick i koncernen Tryckerigruppen Sverige, begärde sig i konkurs. Nu var antalet anställda minskat till 80, varav 35 redan sedan tidigare var uppsagda.Sista chansen
Den 27 oktober 2000 köper det lilla företaget Alfa Print i Sundbyberg konkursboet för 12 miljoner kr. De nya ägarna vill utveckla driften och till att börja med ser det ljust ut. De gör stora investeringar i nya pressar och annan maskinutrustning. Namnet Almqvist & Wiksell behålls. Det nya Almqvist & Wiksells tryckeri blir t o m under några år ett av Uppsalas snabbast växande företag. Men redan år 2005 är det dags för den allra sista konkursen. Den tryckeriverksamhet som pågått i Uppsala under 500 år upphör nu och ytterligare en Uppsalaindustri går i graven som ett resultat av digitaliseringen och datatekniken som radikalt ändrat förutsättningarna för produktion och distribution av tryckta skrifter. Källor:Almqvist, Sven: Almqvist & Wiksell: Ett bokförlags historia perioden 1839 – 1910 Ullenhag, Kersti: Industriell utveckling och demokratisering UNTs arkiv
Bilderna är, om inte annat anges, hämtade från Sven Almqvists bok.
T Hedberg (2021)